To su ti Zavidovići, stani i dobro razmisli
Zavidovići, gradske ulice, FOTO: Bosnopis

• 3.6K
    3.6K
    Shares

Od Sarajeva do Zenice autoputem pa dalje dolinom Bosne sve do kraja. Lako ih je pronaći, možda zato nigdje ne vidjesmo nijedan putokaz sve do prvog, jedinog i posljednjeg skretanja. Kroz Žepče, desetak minuta vožnje i tu smo. Zavidovići.

Pogledajte fotopriču iz Zavidovića

Bosna ovdje protiče u širokom koritu. Poneki kamen strši praveći bezazlene slapove u mirnoj vodi. Proljeće je, snijeg je s planina već otišao, suho je. Zelena zelen zelenkastih bosanskih šuma. Priroda se budi i lijepo je. U čitavoj Bosni i u pola Hercegovine ne vidjesmo ovako zelen grad. Stabla okružuju gradske saobraćajnice, drveće je uz obale tri rijeke – usklađeno kao na razglednicama austrijskih gradova.

Vrijeme je da upoznamo ovaj zanimljivi grad.

Sara - Rođena u prirodi

Krenut ćemo naopako. S one strane. Tamo su u magičnom trokutu vrhovi tri bogomolje – sve u jednoj ulici. To je Ulica Stjepana Radića ili Crkvena kako joj ovdje od prvog dana tepaju. Crkve su na uzvišenju, a dijeli ih malena prirodna uvala. Iz dvorišta Crkve sv. Josipa posmatramo Hram sv. Save. Dijeli ih pedesetak metara. Dvije stogodišnjakinje, kao sestre dvije prevališe stoljeće i skupa započešće drugo. Zajedno, drugačije u ovoj zemlji ne smije i ne može.

Katolička crkva nalazi se u posljednjem kraku, na samom vrhu Crkvene. Okružena je vjerovatno najljepšim crkvenim parkom u cijelom kraju. Bolji poznavatelji sakralne arhitekture naše zemlje tvrde da je jedna od naljepših u Bosni i Hercegovini. Mi ćemo, kao posmatrači i hroničari, podijeliti takvo mišljenje. Izgrađena je 1915. godine u karakterističnim gotskim konturama i rukopisom njemačkih graditelja. Uz manje zahvate, zadržala je prvobitni izgled. Njen toranj dominira panoramom grada.

Katolička crkva sv. Josipa, FOTO: Bosnopis

Ne znamo kako Zavidovići izgledaju s ovih visokih prozora, ali skoro smo sigurni da je baš iz ove perspektive, grad najljepši. Pitamo se, kako li odozgo izgleda nastavak ovog crkvoreda – Hram sv. Save?

Malo je stariji, na ovoj lokaciji je od 1911. Znameniti detalj prebogate pravoslavne historije zavidovičkog kraja. Poslije ćemo upoznati još neke. Okružen je grobljem, ušuškan u sklad ozelenjele okoline. Opasan metalnom ogradom, pod ključem usamljenog sveštenika.

Spuštamo se. Dole, niz ulicu do Čaršijske džamije. Listamo historije, koliko patnje u najavi gradnje ove neobične ljepotice. Kupovina zgrada, traganje za dozvolama, teški pregovori i konačni trijumf. Džamija u nekadašnjoj stambenoj zgradi. Munara za konačan izgled, izgrađena je nešto kasnije. I stoji do danas, na lijevoj obali velike rijeke po kojoj nam nazvaše domovinu.

Gradske ulice, FOTO: Bosnopis

U blizini je prostrani plato sa starom i novom željezničkom stanicom, a koji korak dalje, znamenita Vila. Čvrsta je veza ovog bisera arhitekture s historijom grada kojeg krasi. Krivaja – drvoprerađivački gigant nekoć je bio najveća i najmodernija pilana u Evropi, a u ovoj vili živio je direktor Fritz Regenstreiff. Sama zgrada dominira dijelom grada u kojem se račvaju željezničke pruge, a prije koju godinu proglasiše je i nacionalnim spomenikom Bosne i Hercegovine. Danas je sjedište onoga što je ostalo od nekadašnjeg giganta.

Kamene kugle u Grabu

Napuštamo njeno dvorište od behara i nastavljamo prema središtu grada. Centar je sada s one strane Bosne. Nekad bilo drukčije.

Proljeće je i drvoredi se šepure u novim, zelenim bojama. Ulice su puste, takvo vrijeme je došlo. Žurimo, pred nama je još puno posla, a činimi se da nećemo stići pogledati sve što smo planirali.

Pred nama je osnovna škola, a kroz maleni zanatski centar, puteljak nas vodi do goleme Gradske džamije. Moćna građevina u ovo vrijeme centralno je mjesto okupljanja vjernika ovog kraja. Prostrani kompleks do detalja je isplaniran i moderno uređen. Preko puta je Dom zdravlja, a iznad veliko naselje. Džamija je na malenom brdu. Na suprotnom su dvije crkve. Na mostu koji povezuje dva dijela grada piše – Srećan Vaskrs. Valja nam dalje.

Kamene kugle u selu Grab, FOTO: Bosnopis

Vozimo se do sela Grab. Blizu je, koji kilometar vožnje dobrim asfaltnim putem. Penjemo se, pratimo putokaze i stigli smo. Misteriozni šumarak krcat nepravilno poredanim gigantskim kamenim kuglama. Tanašni potočić šumicu dijeli na dva dijela. Na obje obale su nizovi kugli.

Ne postoji općeprihvaćena teorija o porijeklu i prirodi ovih kamenih gromada. Neki kažu da su djelo neke pradavne i nama nepoznate civilizacije, a ukazao se prostor i za teorije zavjere. Kugle su prisutne i u drugim dijelovima svijeta, a najviše ih je u Srednjoj Americi. Kažu da je najveća, ipak, pronađena ovdje, u Zavidovićima. U mjestu Podubravlje je gigant od trideset i više tona.

Džamija u Rujnici, FOTO: Bosnopis.ba

A koji kilometar dalje od Graba, u brdu je Rujnica. Ko zna da li bi nas put ikada nanio u ovo selo podno Ozrena da njegov centralni dio ne krasi stara džamija. Nagledali smo se u Bosni i Hercegovini većih i starijih, ali malo ih je ovako posebnih. Na ovom je mjestu od 1918. godine, a u njenom dvorištu izgrađen je moderan objekat – stara ljepotica odavno se ne koristi. Obnavljaju je i sve više liči na sebe. Uskoro će ponovo otvoriti vrata vjernicima.

Rujnica, pa Mašica

Prekrasna je, bez riječi posmatramo enterijer kroz razbijena prozorska stakla. Podsjeća nas na staru džamiju u olovskom selu Solun. Nije li to blizu? U ono vrijeme, manje od dana jahanja. Sigurni smo da postoji neka veza. Internet hroničari tvrde da je iz maglajskog sela Kurtiće, ovdje prije mnogo godina zaprežnim kolima prenesena munara. Ostala je do danas.

Napuštamo Rujnicu. Ostalo nam je vremena da posjetimo Park prirode Tajan. Vraćamo se u Zavidoviće, a na izlazu iz grada u pravcu Žepča, skrećemo lijevo i pratimo tok rijeke Gostović. Stižemo do platoa i nastavljamo do jezera Mašica. Desetak kilometara dobrog makadama, putem okruženim gustom šumom i jednim terenom za golf.

Maleno jezero nastalo je prije tridesetak godina. Klizište je pregradilo potok i tako se neobičnim, ali ipak prirodnim putem, rodilo jezerce. U njegovim vodama prelamaju se najljepše boje prirode zavidovićkog kraja. Drži nas. Drži nas i sve ono što smo vidjeli na putu ka Mašici. Vodopad Kamenica i slapovi nizvodno. Kanjon savršeno urezan u šumovite obale. Tajnoviti Tajan taji tajne. Drveni molovi zagazili su u jezersku vodu. Prekriveni su lišćem. Na rubu jezera je maleni šadrvan. Da se možemo skloniti ako nas iznenadi pljusak.

U brdu iznad Mašice je Lukina pećina. Lukina, i mnoge druge, ali je ona najpoznatija. U ovo vrijeme razdvajanja, zabranjen je ulaz. Zaključana je. Nema veze. Posjetit ćemo je drugi put kao i Manastir Svete trojice u Vozući. Na povratku obilazimo Crkvu sv. Nikole u Čardaku i ostatke Manastira Udrim u Gostoviću. Već je pao mrak. Valja nam dolinom Bosne nazad. Vratit ćemo se. Do Vozuće, nekropola stećaka i kanjona Krivaje sve do Olova. Ostali smo dužni.

Zavidovići kroz brojeve

Bosna i Hercegovina, Federacija
Udaljenost od većih gradova: Sarajevo 122 km, Zenica 52 km, Banjaluka 157 km, Mostar 230 km, Bihać 299 km
Površina općine: 556 km2
Stanovništvo: (2013): 40.272 (općina), 9.217 (grad)
Rijeke: Bosna. Krivaja, Gostović
Planine: Klek, Ozren, Konjuh, Zvijezda, Ravan planina, Trbušnica
Jezero: Mašica

Savjeti

Povoljan geografski položaj i mogućnost pristupa praktično sa svih strana svijeta, Zavidovićima pruža iznimne mogućnosti za razvoj turizma. Park prirode Tajan je relativno nova desetinacija za ljubitelje netaknute prirodem a kanjoni rijeka pružaju sjajne uvjete za razvoj ribolova. Ukoliko ste ljubitelji historije i sakralne arhitekture, ovaj kraj ponudit će vam neke od najljepših objekata ove vrste u Bosni i Hercegovini. Savršen je za brdski biciklizam i duge planinske šetnje. Ne biste smjeli propustiti ni čudo iz sela Grab gdje su pronađene goleme kamene kugle. Ovaj kraj postaje okosnica turističke ponude Zavidovića. Saobraćajno je grad vrlo dobro povezan sa susjednim mjestima, a blizina velikih centara i autoputa dobra su pretpostavka za turistički uzlet na najvišem nivou.