Priča o Jablanici: Ne prolazi, stani i upoznaj je
Jablaničke ulice, FOTO: Bosnopis

Ne znam kako je dobila ime: dal’ po nekom jablanoviću ili jablanu, ali uvijek razbije lice namrgođeno od vijuganja iz Konjica, Mostara ili Prozora. Velika voda, doduše, prati put ka ovom hercegovačkom biseru s koje god mu strane prilazite. Neretva, Rama i jezera: da čovjek ne zna koje mu je ljepše. Mi smo Jablanici prišli dolinom zelene ljepotice koja ovdje nastavlja svoj ozbiljan put ka gradu koji ju je proslavio – Mostaru s visokim kamenim mostom.

Pogledajte fotopriču iz Jablanice

Hercegovac voli Neretvu i Mostar. Voli Prenj, smokve i vrućinu. Mi koji kroz Jablanicu uglavnom prolazimo kad idemo na more i nazad, volimo je i zbog menija. Došlo je vrijeme da je upoznamo malo bolje. Da se za nju pripremimo i obiđemo njene krajeve. Bolje vrijeme od oktobarskog, nismo mogli dočekati. Iz maglovitog i hladnog sarajevskog jutra, za stotinjak minuta vožnje. Stigli smo. Magli ni traga. Sunce je već zavladalo na nebu, blagi vjetar rastjerao je i ono malo oblaka, još jedan savršen dan za upoznavanje hercegovačkih čuda. Jablanica to jeste.

Dženad i Dženan

Dogovor je da se prvo obiđe mjestašce koje smo bezobrazno uvijek zaobilazili, gladni od puta i željni jadranskih plaža. Poneka pauza za janjetinu i vječni prolaz. Vrijeme je da to promijenimo. Dolazimo pred muzej. Ovdje se čuva sjećanje na čuvenu Bitku na Neretvi, jedni od ključnih u onom ratu. Plato je varljivo prazan i pomalo tužni idemo ka ulazu. Subota je, očekivali smo gužvu. Ali gužva je unutra. Penzioneri, kineski, arapski i naši. Sesija je već u toku, uključujemo se na vrijeme.

Vodič priča o ratu i bitkama, a najviše o filmu koji je ovdje nekoć sniman. Govori kako je film Bitka na Neretvi jedan od najboljih s ratnim temama, da su uloge pripale nekim od najboljih glumaca tog vremena, da je i sam Josip Broz boravio tu i bio zadovoljan što će sjećanje na njegovu borbu opstati i za generacije koje dolaze.

Postavka je ratna, kako i dolikuje. Puške, mitraljezi, nosila, ranjenici, hrabri partizani s kapicama i crvenim petokrakama, Titove slike i maketa srušenog mosta. Sviđa nam se ovaj vremeplov, FOTO: Bosnopis

Postavka je ratna, kako i dolikuje. Puške, mitraljezi, nosila, ranjenici, hrabri partizani s kapicama i crvenim petokrakama, Titove slike i maketa srušenog mosta. Sviđa nam se ovaj vremeplov, ali vrijeme je da krenemo. Skoro je deset, a dogovor je da se baš u to vrijeme nađemo s dva Jablaničanina sličnih imena, Dženan i Dženad.

Dočekuju nas domaćinski, spremni na sva pitanja. A nas svašta interesuje. Dženan je ugostitelj, a Dženad fotograf. Ljubitelji prirode i svog kraja, prije svega. Pričaju da ljudi u Jablanicu dolaze, ali im niko ne zna uzeti pare. Kratki vodič ljepotama Jablanice. Bolje sagovorinke nismo mogli naći. Nastavljamo prepuni utisaka. Ima nešto u tom hercegovačkom gostoprimstvu.

S mosta mjerkamo već potpuno budan gradić. Obići ćemo ga, što bi se reklo, uzvodno. Visoka bijela munara Podbreške džamije u blizini muzeja mogla bi se nazvati nekakvom polaznom tačkom. Idemo joj, na ovoj je strani puta. Od ceste je odvajaju dvadesetak koraka i metalna ograda. Kapija je otvorena i ulazimo. Bijela munara i ovdje kao da će svakog momenta dodirnuti samo nebo. Uredno dvorište i gusto poredane kuće u naselju na samom izlazu iz Jablanice. Stotinu godina je ovdje. Prelazimo put i u nekoliko koraka smo kod njene vršnjakinje – katoličke Crkve bezgrešnog začeća Blažene djevice Marije.

Crkva i džamija, kao sestre dvije

Stogodišnjakinja je najznačajniji katolički objekt ovog kraja. Širom otvorene kapije zovu nas unutra. Ulazimo i obilazimo. Malena je i u prekrasnom ambijentu. Ispred je glavna gradska šetnica, a oko nje su poredane kuće. Iza je brdo i pogled na džamiju izgrađenu iste, 1911. godine. Dvije bogomolje, kao sestre dvije, prevališe stoljeće. Neka ih bude još mnogo.

Nastavljamo prema samom centru grada. Ulice su prepune šetača. Oktobarsko sunce ovdje je kao negdje junsko. Skoro je trideset stepeni usred jeseni. Puštamo topli vjetar da nam šiba lica dok uživamo u zelenilu prostranog gradskog parka. Pored je još jedna džamija, ovdje je zovu gradska. Izgrađena je u neobičnom obliku i zaslužna za jedan od prvih utisaka pri ulasku u grad iz pravca Konjica.

Vrijeme je da krenemo u hercegovačko brdo. Čeka nas put za Blidinje. Dolinom Doljanke penjemo se prema ovom prirodnom biseru. Redaju se sela: Kosne Luke, Sovići, Risovac. Malena pravoslavna crkva s lijeve strane puta. Novijeg je datuma – detalj u savršenom mozaiku ljepote jablaničkih različitosti.

Izlazak na vidikovac prije konačnog spuštanja prema jezeru u dolini. Ljepota jesenskih boja na pitomoj visoravni. Malene kamene kuće s obje strane zmijolikog puta kojem kao da nema kraja.

Blidinje jezero, FOTO: Bosnopis

Vozimo polako, želimo osjetiti ovu ljepotu na hercegovačkim visinama. Kako je lijepo! Mogli bismo ovdje ostati danima uživajući u tišini kojoj nema kraja. Obilazimo nekropole, ovdje ih je mnogo. Blidinje je išarano stećcima. Zastajemo na proplanku pored katoličkog groblja. U blizini su nizovi bijelih spavača. Neki su iscrtani, neki su krivi od vremena i nevremena.

Koji kilometar dalje, još jedna nekropola, Ponor, a potom ponos čitavog blidinjskog kraja – nekropola Dugo polje. Nalazi se prije jezera, još uvijek smo u Jablanici. Jedno skretanje desno i stotinjak metara makadama. U polju je kako joj i ime kaže. Deseci savršeno obrađenih kamenih blokova s neobično dobro očuvanim natpisima i crtežima. Primjećujemo motive ruke, ljiljana, mača sa štitom, polumjesec. Ne sjećam se da smo u ovim našim putešestvijama vidjeli tako velik broj obrađenih stećaka s natpisima. Ova nekropola uistinu je jedna od najljepših u cijeloj Bosni i Hercegovini.

Nova vožnja krševitim vrletima

Ispred je jezero. Veliko i plitko. Penjemo se na brdo da ga bolje vidimo. Pored nas je visoki betonski križ. Snažan vjetar kida nam odjeću. Popodnevno sunce ogleda se u vodi. Gledamo ga dok se spuštamo. Kažu da su ga stočari prije mnogo godina zatvorili ponore i napravili jezero. Već smo u Posušju, vrijeme nam je da se vratimo.

Jablaničke ulice, FOTO: Bosnopis

Nova vožnja krševitim vrletima. Prolazimo pored skijališta. Govore nam da je za zimskih mjeseci, ovdje cijela Hercegovina i pola Dalmacije. Ako se za neki zimski centar može reći da ima savršenu poziciju, onda je to ovo na Risovcu. U blizini je staza za Hajdučka vrata, taj čudni, kameni prsten visoko u gorju. Tamo ćemo drugom prilikom.

Slijedi povratak u grad. Spuštamo se bez ijedne riječi. Ko bi još kvario ovaj trenutak. Savršena šutnja u neopisivoj ljepoti jesenjeg kolorita ovdje na padinama Čvrsnice. I dalje se spuštamo, sve do Sovića i dalje ka dolini. Ostalo nam je vremena da vidimo još poneki stećak i prastaro tursko groblje s gornje strane puta. U povratku uživamo u ljepoti plavolikog Jablaničkog jezera. Sretni zbog još jednog prekrasnog dana u ovoj jedinstvenoj zemlji.

Preporučena ruta na putu od Sarajeva do Jablanice (klik za punu rezoluciju)

Jablanica kroz brojeve

Bosna i Hercegovina, Federacija
Udaljenost od većih gradova: Sarajevo 80 km, Mostar 48 km, Split 161 km, Konjic 23 km
Površina općine: 301 km2
Stanovništvo: (2013): 10.580 (općina), 4.202 (grad)
Rijeke: Neretva, Doljanka, Šanica
Planine: Prenj, Čvrsnica
Jezero: Jablaničko, Ramsko, Grabovičko

Savjeti

Jablanica je saobraćajno vrlo dobro povezana s ostalim većim gradovima u blizini. Kroz ovaj grad prolazi najvažnija saobraćajnica koja Sarajevo i sjever zemlje povezuje s Mostarom i ostatkom Hercegovine. Boravak u Jablanici obavezno iskoristite da upoznate bogatu gastronomsku ponudu ovog kraja u nekom od brojnih restorana. Na okolnim planinama pronaći ćete bezbroj mjesta za višesatna pješačenja u netaknutoj prirodi, a neizostavan je obilazak prekrasnog jezera na Blidinju. Za ljubitelje ribolova, Jablaničko jezero idealna je lokacija kao i za kupanje za ljetnih mjeseci.

This Post Has 2 Comments

1. For me its the nicest place on earth😊

2. Lijepo naše malo mjesto, najljepše na svijetu cijelom!